CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS
Semoga blog ini menjadikan kita warganegara yang patriotik dan sayangkan negara tercinta iaitu MALAYSIA khususnya calon stpm dan peminat sejarah GAMBATTE KU DASAI JA NE


Wednesday, October 14, 2009

Bandingkan organisasi ketenteraan zaman Yunani dan Rom dengan organisasi ketenteraan Islam zaman Nabi Muhamad hingga Khulafa Al Rasyidin



Soalan 3: Bandingkan organisasi ketenteraan zaman Yunani dan Rom dengan organisasi ketenteraan Islam zaman Nabi Muhamad hingga Khulafa Al Rasyidin

Pendahaluan ( 3 markah ):
1. Peperangan dalam Islam bertujuan menegakkan ajaran Allah dan memelihara kehormatan agama dan negara manakala zaman Yunani dan Rom bermotifkan ekonomi, peluasan wilayah kemegahan dan alat untuk mencapai sesuatu dasar bagi sesebuah kerajaan.
2. Organisasi ketenteraan merujuk jenis-jenis tentera yang mengepalai suatu peperangan seperti berjalan kaki tentera berkuda dan tenera berkereta kuda beroda dua. Pentadbiran ketenteraan merujuk kepada strategi peperangan taktik peperangan dan teknologi persenjataan.
3. Latar belakang Yunani dan Rom ,
Isi: ( 5 isi x 4 m )
1. Komposisi Tentera ( 4 markah )
(a) Yunani dan Rom
(i) Yunani (Sparta) – lelaki yang sihat. Lelaki yang lemah akan dibunuh.
(ii) Rom – lelaki dan perempuan, contohnya Julius Caesar dan Augustus
- tentera ialah warganegara yang berkhidmat tanpa gaji.
- lelaki miskin tidak menjadi tentera.
- tentera asing



Manakala



(b) Islam
(i) Nabi Muhammad – lelaki dan perempuan.
- para mujahid Islam (Berperang kerana Allah) – sahabat Nabi Muhammad.
- Umar al-Khattab – lelaki Muhajirin dan Ansar.
2. Gaji ( 4 markah )
(a) Yunani dan Rom
(i) Yunani – harta rampasan perang akan diagihkan.
(ii) Rom – zaman Raja tiada gaji, - zaman Republik tentera dibayar gaji

Walaubagaimanapun.....
(b) Islam
(i) Nabi Muhammad – tiada gaji.
(ii) Umar al-Khattab – elaun dan gaji diuruskan oleh Diwan Tentera.


3. Alat Kelengkapan ( 4 markah )
(a) Yunani dan Rom
(i) Yunani – panah, lembing, pedang panjang, pedang pendek, topi besi, pembalut kaki dan perlindungan dada, kenderaan – chariot.
(ii) Graeco-Roman – lembing, baju besi, anak panah.
(iii) Rom – javelin, lembing kecil, pedang, perisai, tombak dan kuda.



Sebaliknya


(b) Islam
(i) Nabi Muhammad – pedang, tombak, lembing, panah, manjaniq, dabbabah – benteng; parit – kenderaan; kuda, unta dan keldai.

4. Jenis Tentera ( 4markah )
(a) Yunani dan Rom
(i) Yunani – tentera elit, tentera psiloi, tentera berjalan kaki, tentera berkuda.
(ii) Rom – zaman Raja; tentera laut, tentera darat, tentera berkuda, tentera berjalan kaki.
(iii) Zaman Republik – pegawai tentera khas – jurutera, artisan dan Quaestar.

manakala,

(b) Islam
(i) Nabi Muhammad – tentera berjalan kaki, tentera berkuda, tentera pemanah.
(ii) Umar al-Khattab – tentera berkuda, tentera berjalan kaki, wujud perjalanan laut.
(iii) Uthman bin Affan – pasukan tentera laut.


5. Penyusunan Tentera ( 4 markah )
(a) Yunani dan Rom
(i) Yunani – sistem phalanx
(ii) Rom – sistem phalanx diperbaiki – Praetorian Guard
Akan tetapi...
(b) Islam
(i) Nabi Muhammad – sistem al-saf.
(ii) Ali bin Abi Talib – sistem kurdus.

6. Taktik dan Strategi ( 4 markah )
(a) Yunani dan Rom
(i) Yunani – bertempur dekat – kepandaian teknik – Iskandar hanya berperang apabila pasti menang.
(ii) Rom – tentera phalanx mengepung kem – tipu muslihat.

Sebaliknya......
(b) Islam
(i) Nabi Muhammad – taktik menunggu, taktik bertahan, taktik mengepung, taktik tidak mengejar musuh, perjanjian, menguji keimanan tentera, kebijaksanaan, berperang di tempat yang strategik, penyamaran, menyalakan api, taktik gerak serentak, kuasa tabii
(ii) Umar al-Khattab – bina bandar tentera.



7. Peranan Wanita ( 4 markah )
(a) Yunani dan Rom
(i) Sokongan moral dan fizikal.

Berbanding.....
(b) Islam
(i) Merawat pesakit, sokongan moral, membawa air dan makanan.



Kesimpulan ( 1 markah )

1. Organisasi ketenteraan zaman Yunani dan Rom berbeza dengan orgnisasi ketenteraan Islam sangat bergantung kepada kepimpinan, kekuatan ketenteraan dan kestabilan negara. Namun begitu terdapat sedikit persamaan dari aspek jenis-jenis tentera, senjata dan strategi peperangan.

Bincangkan faktor- faktor yang mencetuskan Perang Salib dan kesannya .



2. Bincangkan faktor- faktor yang mencetuskan Perang Salib dan kesannya .

Pendahuluan ( 3 markah )

1. Perang Salib merupakan siri peperangan di antara pihak Islam dengan pihak Kristian. Ia juga merupakan kemuncak ketegangan perhubungan di antara Islam dan Kristian iaitu semenjak pihak Islam berjaya meluaskan kekuasaannya di Barat, Afrika dan setelah berjaya menumbangkan kerajaan Byzantine.
2. Dinamakan Perang Salib kerana tentera Kristian memakai pakaian tentera bertanda salib.
3. Motif peperangan – keagamaan dan sekular. Peperangan berpunca dari keinginan pihak Kristian untuk menguasai Baitul-Muqadis.
4. Peperangan mula meletus apabila Paus menyeru supaya penganut2 Kristian bersatu lagi menundukkan Islam serta menguasai semula wilayah2 yang telah dikuasai Islam terutamanya Baitul-Muqaddis, kota suci bagi Islam, Kristian dan Yahudi.
5. Peperangan berlarutan selama hampir dua abad iaitu dari 1095 – 1291M dan berlaku dalam tujuh peringkat.
6. Negeri-negeri terlibat : Mesir, Iraq, Syria, Afrika Utara, Sepanyol dan Hijaz.
7. Tokoh-tokoh utama yang terlibat dalam perang Salib seperti Raja Richard, Raja Philips Augustus, Raja Federick Babarosa dan Sultan Salahuddin al-Ayubi.


Isi


A. Faktor- faktor Perang Salib ( 5x 2 = 10 markah )

1. Agama
i. Perebutan kota Jerusalem ( Baitulmaqdis )
i. Berada di tangan orang Islam sejak zaman Khalifah Umar…..Kota suci mereka
ii. Juga merupakan kota suci orang Kristian
iii. Berlaku perebutan antara orang Kristian dan Islam
ii. Layanan buruk orang Turki Saljuk
i. Orang Turki yang menguasai Baitulmaqdis memberi layanan buruk kepada penganut Kristian
ii. Menimbulkan kemarahan orang- orang Kristian
iii. Keruntuhan gereja
i. Keruntuhan- keruntuhan gereja Holy Sepulchre pada zaman pemerintahan Al- Hakim ( Kerajaan Fatimiyah Mesir)
iv. Halangan jalan
i. Keluarga Saljuk telah menutup jalan menghalang orang- orang Kristian
daripada mengerjakan ibadat di Baitulmaqdis
v. Penyatuan orang- orang Kristian
i. Perang Salib menyatupadukan orang- orang Kristian yang berpecah- belah antara mazhab gereja Rom dan gereja Yunani
vi. Sikap fanatik agama Kristian
i. Kebangkitan kuasa Islam di Timur Tengah membimbangkan orang- orang Kristian
ii. Kesedaran Perang Kristian terhadap mempertahankan dan menegakkan kekuatan orang Kristian di dunia ….. membawa kepada tercetusnya Perang Salib
vii. Keinginan memasuki syurga
i. Pemimpin gereja mengisytiharkan bahawa yang ambil bahagian dalam Perang Salib akan mati suci dan masuk syurga
ii. Semua cukai yang harus dibayar akan terhapus
iii. Ramai hamba menyertai Perang menganggapnya sebagai jalan penyelesaian kebebasan mereka

2. Politik

a. Pergolakan politik di Eropah
i. Persengketaan sesama Negara kota dan kehidupan masyarakat yang tertekan pada zaman feudal menyebabkan golongan atasan dan rakyat mendesak pihak berkuasa mengambil tindakan untuk memulihkan keadaan.
b. Kebimbangan kedudukan anak- anak raja
i. anak- anak raja mengambil bahagian dalam perang ini dengan harapan
menjadi raja atau pemerintah bagi wilayah- wilayah Islam yang mereka
takluki
c. Krisis politik Islam
i. Berlaku perpecahan dan krisis politik dalam kalangan masyarakat Islam
ii. Kerajaan Abbasiyah berada dalam keadaan lemah
iii. Negara- Negara Islam spt Syria dan Asia Kecil juga tidak bersatu- padu
iv. Kerajaan Fatimiyah mengalami kemerosotan pada abad ke 11M
v. Kemunculan pelbagai mazhab telah menjejaskan perpaduan umat Islam

3. Ekonomi

a. Keinginan menguasai perdagangan di Mediterranean
i. Penaklukan dan penguasaan Islam di kawasan – kawasan sekitar Mediterranean telah mengancam ekonomi pedagang- padagang Eropah
ii. Beberapa pelabuhan utama seperti Genoa dan Venice telah dikuasai oleh orang- orang Islam ( Saljuk )
iii. Mesir di bawah penaklukan orang Islam Fatimiyah
b. Keinginan pemindahan sumber ekonomi
i. Orang Eropah ingin memindahkan kegiatan dan sumber ekonomi Negara- negara Islam ke Eropah
ii. Orang Eropah ingin meruntuhkan dan memonopoli perdagangan Negara- negara Islam



B.Kesan- kesan Perang Salib ( 5x 2 = 10 markah )


Kesan Positif
1. Politik
i. Kemunculan kuasa- kuasa Eropah seperti Perancis, Inggeris dan Sepanyol.
ii. Kebangkitan golongan Monarki baru seperti England, Perancis dan Sepanyol
iii. Pembebasan golongan hamba yang mengambil bahagian dalam Perang Salib
iv. Perpaduan masyarakat Islam di Syria, Asia Kecil dan Mesir
v. Kelahiran tokoh Islam seperti Salehuddin al- Ayyubi yang membangkitkan semangat jihad dan menimbulkan dakwah anti -Islam

2. Ekonomi
i. Hubungan Perdagangan 2 hala antara Eropah dengan Islam. Contohnya Genova dan Venice semakin sibuk dan penting dalam aktiviti perdagangan.
ii. Kemajuan sektor pertanian iaitu orang- orang Eropah mencontohi teknik pertanian orang- orang Islam di Iraq
iii. Perkembangan infrastruktur spt perkembangan jalan perdagangan, pembinaan jalan raya dan pengangkutan laut serta penubuhan syarikat- syarikat perkapalan
iv. Penjelajahan dan penjajahan mula berlaku di kawasan- kawasan Timur bertujuan mencari kekayaan dunia. Contoh kuasa- kuasa besar spt Portugal, Sepanyol dan Belanda
v. Perkembangan aktiviti perdagangan yang menguntungkan orang Kristian. Pertembungan antara Islam dan Eropah membuka laluan kepada perkembangan perdagangan antara Timur dan Barat

3. Intelektual
i. Buku- buku Arab diterjemahkan ke dalam B. Inggeris, Perancis dan Latin. Mempengaruhi kemunculan Renaissance di Eropah.
ii. Kemajuan pelbagai ilmu pengetahuan seperti pengetahuan sains, matematik, seni bina, kesusasteraan dan falsafah
iii. Kemajuan dalam pendidikan ….pembinaan sekolah, kolej dan universiti oleh orang- orang Eropah

4. Keagamaan
i. Penyebaran agama dan pemelukan agama Islam… membuka peluang kepada tentera Salib untuk lebih mengenali dengan lebih dekat dan realistik tentang kehidupan orang Islam. Sesetengah orang Eropah mula tertarik dan memeluk agama Islam.
ii. Kemunculan gerakan Reformasi

5. Bahasa
i. Berlaku pinjaman perkataan dan istilah Arab oleh orang Eropah khasnya dalam bidang sains, matematik, kedoktoran dan lain- lain.


6. Sains dan teknologi
i. Perkembangan infrastruktur dan peralatan moden seperti pembinaan sistem pengairan, kota, kubu pertahanan, peralatan senjata dan teknik membuat kerta

Kesan negatif
1. Politik
i. Kemerosotan golongan feudal….banyak harta benda musnah, para tahanan dan hamba yang dibebaskan secara besar- besaran. Golongan bangsawan mula kehilangan pengaruh ke atas wilayah mereka.
ii. Menjatuhkan maruah orang Kristian kerana kerajaan – kerajaan Eropah gagal mencapai cita- cita politiknya daripada Perang Salib
iii. Melemahkan kerajaan Byzantine… perbalahan secara sendiri telah melemahkan semangat dan kekuatan kerajaan Byzantine. Kerajaan ini cuba dihidupkan semula tetapi tidak setanding dengan kekuatan tentera Islam pimpinan kerajaan Turki Uthmaniyyah.

2. Ekonomi
i. Eropah terpaksa menjual harta benda dan tanah kepada orang Yahudi untuk kelengkapan dan penyediaan Perang Salib
ii. Pengenalan cukai- cukai baru. Contoh, Raja Louis VII dari Perancis telah memperkenalkan cukai 1/10 bagi harta benda yang boleh dipindahkan kepada tokoh- tokoh agama
iii. Kebantutan pembangunan Negara Islam akibat penglibatan dalam Perang Salib

Kesimpulan ( 2 markah )

Perang Salib disebabkan oleh faktor politik, ekonomi dan sosial telah memberikan impak yang mendalam. Orang – orang Eropah telah membuka mata dan ingin datang ke negeri – negeri sebelah timur. Kerajaan – kerajaan Islam telah dapat bersatu padu dan bantu membantu. Orang Islam bekerja keras untuk membangun semula di bawah runtuhan Perang Salib.

Tuesday, September 29, 2009

pentadbiran Negara kota Athens di Yunani dan Madinah di Tanah Arab



Konsep Negara kota – perkataan Civitas dalam bahasa latin dan Greek yang bermaksud kota atau bandar.Negara kota juga dikenali sebagai Negara Bandar yang berasal dari dua perkataan Negara dan kota.Semua Negara kota terletak di sebuah kota yang tetap dan mempunyai organisasi yang menguruskan dan menjalankan peraturan dalam sesebuah masyarakat.Setiap Negara kota mempunyai beberapa ciri seperti wilayah, penduduk, pemerintah, undang –undang dan kedaulatan.

Latar belakang Negara kota Athens dan Madinah

Athens mengamalkan sistem pemerintahan republic yang berkonsepkan demokrasi
warganegara lelaki boleh mengundi dan menjadi pemimpin bagi tempoh enam hingga setahun.Wanita dan hamba tidak boleh mengundi dan menjadi pemimpin kerana tidak diiktiraf sebagai warganegara.Sistem pemerintahan dikendalikan oleh tiga buah badan utama iaitu Dewan Perhimpunan, Majlis dan Majistret/Juri.

Madinah mengamalkan pemerintahan demokrasi melalui konsep syura dan musyawarah.
Pemerintah tertinggi ialah Rasulullah (zaman nabi Muhammad saw) dan Khalifah (pada zaman Khulafa’ ar Rasyidin)Badan pemerintah tertinggi ialah majlis syura (ditubuhkan secara rasmi semasa zaman Umar al-Khattab)Sistem perundangan dikuatkuasakan melalui penggubalan Sahifah Madinah

BENTUK PENTADBIRAN

i. Dewan Perhimpunan ( Athens )

Dianggotai oleh warganegara lelaki berumur 21 tahun ke atas dan bersidang tiga kali sebulan tempat dasar –dasar kerajaan dibincangkan termasuk menggubal undang- undang dan polisi serta membincangkan hal – hal ekonomi seperti percukaian. Bertanggungjawab melantik pentadbir – pentadbir Negara dan ahli – ahli Majlis.bertanggungjawab ke atas pentadbiran dan kehakiman di Athens.

ii.. Majlis ( Athens)

Jawatankuasa yang mengendalikan urusan yang telah diputuskan oleh dewan perhimpunan. Mempunyai 500 orang ahli dan kebanyakannya terdiri daripada golongan Archon( bangsawan) yang merupakan golongan berada dan melaksanakan pemerintahan bercorak tyrant (mutlak)bertanggungjawab membincangkan dan melaksanakan hal – hal seperti polis dan percukaian

iii. Majlis Syura ( Madinah)

Majlis Syura terdiri daripada semua umat Islam dan sahabat rasulullah tidak ada tempoh persidangan tetapi mengikut kepentingan Negara dan situasi politik semua rakyat bebas mengemukakan idea dan pandangan untuk kemajuan Negara ( kecuali bidang agama)Khalifah Umar al Khattab telah mengemaskinikan majlis syura dengan mewujudkan dua jenis majlis syura iaitu Majlis Syura Tertinggi dan Majlis Syura Am

Sumber perundangan

iv. Majistret dan Juri ( Athens )

-terdiri daripada kakitangan kerajaan dan bertanggungjawab dalam menguatkuasakan dasar yang telah diputuskan oleh Dewan Perhimpunan.-ahli dalam badan ini dipilih oleh Dewan Perhimpunan dan mereka terdiri daripada pembanci, pengutip cukai dan pendidik
Juri merupakan ahli Dewan Perhimpunan dan jumlah juri bagi setiap kes bergantung pada jenis kesalahan.juri menjadi pemutus bagi sesuatu kes dan pihak yang bersalah tidak berpeluang untuk merayu.

v. Piagam Madinah

Digubal pada satu dan dua Hijrah yang merupakan sumber perundangan di Madinah.
-perlembagaan bertulis yang pertama didunia juga dikenali Sahifah Madinah atau Perlembagaan Madinah mengandungi 47 fasal berkaitan tanggungjawab orang Islam dan Yahudi. Hukuman berdasarkan Al Quran iaitu hudud, qisas dan takzir.Pada zaman Umar al Khattab, jabatan kehakiman dipisahkan dari jabatan – jabatan lain dan membentuk mahkamah kadi – kadi khas bagi menguruskan perbicaraan dan peraturan – peraturan kehakiman yang tertentu.

Kedua- dua Negara kota ini mempunyai persamaan dalam sistem pentadbiran dan menjadi asas amalan demokrasi sehingga kini.

Wednesday, July 29, 2009

PROSES PERBANDARAN DALAM KERAJAAN ROM



Perkataan civilization berasal daripada perkataan Rom, civitas bermaksud bandar,iaitu elemen penting dalam perkembangan tamadun manusia. Definisi bandar meliputi semua elemen semulajadi, sosial dan buatan manusia yang berkelompok dalam kawasan-kawasan yang mempunyai penduduk.




Aktiviti utama penduduk bandar ialah perdagangan. Bandar juga sebagai tempat perlindungan rakyat dan pusat pentadbiran dan ibu kota diraja.Proses perbandaran pulaialah proses migrasi penduduk yang membawa kepada perkembangan bandar dari segi pertambahan penduduk dan kemasan ruang.



Faktor faktor yang mempengaruhi kemunculan bandar

Faktor ekologi yang sesuai amat penting untuk membolehkan penghasilan bahan makanan yang cukup.kemajuan dalam bidang teknologi penting dalam meningkatkan hasil pengeluaran pertanian.pertambahan penduduk yang membawa kepada kemunculan organisasi sosial yang kompleks.




Ciri-ciri bandar Kerajaan Rom



Bandar bandar yang wujud dalam empayar Rom dilengkapi dengan pelbagai bentuk
kemudahan untuk memenuhi sifat praktikal masyarakat Rom tersebut. Bagunan-bangunan dibina daripada bahan-bahan yang tidak mudah terbakar, disepenjang jalan yang lebar. Pentadbiran Majlis Perbandaran menjadi badan pentadbir yang bebas daripada campur tangan kerajaan pusat.



Kemudahan yang disediakan seperti rumah berhala, teater, sarkas, forum, kawasan pemendian dan istana

Kemudahan jalan lebar, lurus dan berturap. Terdapat lebih kurang 20 batang jalan besar menyambungkan seluruh empayar dengan Rom untuk semua aktiviti kehidupan. Jalan-jalan dibina dengan menggunakan satu peralatan “groma” untuk membuat satu garis lurus. Longkang juga dibuat bagi mengelakkan takungan air di atas jalan raya. Jambatan juga dibina untuk menyambung sesuatu jalan.

Kemudahan sistem bekalan air juga menjadi satu ciri penting kerajaan Rom. Bandar-bandar ini dilengkapi dengan saluran najis yang baik contohnya saluran najis terbesar di Rom disambungkan ke Sungai Tiber.Bekalan air datang dari saluran bawah tanah. Terdapat 2 “aqueduets”sebagai punca bekalan air.

Bandar-bandar dalam Empayar Rom juga mempunyai dewan awam yang digunakan untuk pelbagai aktiviti seperti pejabat, mahkamah, perpustakaan dll.Semua bandar menyediakan tempat mandi, panggung dan amphitheatre sebagai gelanggang pertandingan ‘gladiator’. Contoh bandar terkenal ialah bandar Pompei. Penduduk bandar ini berjumlah 201 000 orang. House of Sallust merupakan bentuk rumah yang dibina daripada batu kapur. Terdapat tempat mandi atau “Public Bath” di Pompei.

Jelas disini,perkembangan bandar merupakan satu elemen penting perkembangan sesuatu tamadun. Bandar Rom telah menjadi pengukur kepada perkembangan bandar dalam tamadun awal, indah hingga ke hari ini.

Tuesday, May 5, 2009

Organisasi Sosial merupakan ciri utama dalam Tamadun awal manusia.



Pendahuluan

Organisasi sosial-ciri masyarakat bertamadun.Tamadun Mesir bermula sekitar tahun 3,500s.m di lembah Sg.Tigris-Eupharates.Masyarakat Mesopotamia dibahagikan kepada empat lapis manakala masyarakat Mesir terdiri daripada golongan pemerintah dan golongan diperintah.




Raja –lapisan/hairaki sosial tertinggi bagi Mesopotamia,Mesopotamia-raja berkuasa dan berkedudukan tertinggi.merupakan wakil tuhan dan harus mentadbir dengan adil dan saksama.Institusi beraja barasal daripada jawatan ensi(gabnor) dan ingal/raja yang dianggap mendapat mandat daripada tuhan.merupakan ketua pentadbir, tentera dan agama.Raja Mesir- kedudukan tertinggi, dianggap sebagai tuhan yang melindungi rakyat.peranan raja sebagai ketua pendeta, ketua pentadbir dan ketua hakim.bergelar Firaun yang dianggap jelmaan tuhan Horus dan anak tuhan matahari.




2. Golongan bangsawan
Mesopotamia-hairaki kedua tertinggi selepas raja .dikenali sebagai arbanuti, iaitu akan membantu raja dalam pentadbir.berkuasa memilih pewaris tahta.terdiri daripada pegawai kerajaan seperti panglima tentera, ketua pendeta dan gabnor yang dilantik oleh raja.Mereka tinggal di rumah sendiri dan memiliki ramai pekerja.sumber kekayaan mereka daripada rampasan perang dan cukai daripada rakyat.

Di dalam Tamadun Mesir,golongan bangsawan merupakan kedua tertinggi selepas raja . -terdiri daripada pegawai tinggi yang dilantik raja.contoh pendeta, penguasa dan pentadbir.memegang jawatan sebagai wazir dalam pentadbiran.juga memegang jawatan sebagai wazir dalam pentadbiran.turut memegang jawatan pendeta yang menjaga rumah ibadat, kuil, mengutip cukai dan penulis salasilah raja.berperanan dalam perlantikan raja dan kedudukan pendeta sangat penting dalam masyarakat. Orang Mesir percaya hanya pendeta yang boleh mententeramkan tuhan yang menguasai alam sekitar.




3. Golongan professional/tentera

Mesopotamia- golongan professional merupakan hairaki yang ketiga.dikenali sebagai ummane yang terdiri daripada pengusaha bank, pedagang,doctor, artis dan jurutulis.mempunyai persatuan menjaga kepentingan mereka.berperanan penting dalam ekonomi kerajaan dan mewariskan pekerjaan kepada anak masing-masing.




Mesir pula golongan ketiga terdiri daripada kalangan tentera, tukang-tukang, petani dan artisan. tentera yang berjaya dalam peperangan boleh memiliki pembantu rumah,harta rampasan perang, ganjaran, pangkat dan tanah daripada estet di raja. buruh raja terdiri daripada pelombong emas, kuari, pekerja binaan, membuat
tembikar, membina piramid dan istana raja/firaun. golongan petani ditindas dan terikat dengan tuan tanah. Tiada kebebasan dan
menjadi buruh paksa dalam pembinaan candi.




4. Hiraki terbawah rakyat biasa dan hamba.

Mesopotamia-rakyat biasa dan hamba merupakan hairaki terbawah. rakyat biasa dikenali sebagai Hupsi- terdiri daripada petani, askar dan hamba. hamba terdiri daripada mereka yang boleh dijual, tawanan perang dan orang berhutang.dilayan baik dan mempelajari kemahiran serta memiliki harta.semasa Babylon, kelas sosial mushkennum ialah rakyat biasa yang miskin yang yang tiada keistimewaan.

Mesir pula golongan hamba tiada kebebasan, terdiri daripada tawanan perang.Bekerja di ladang raja dan rumah berhala/kuil.Zaman Ramses 11 tawanan perang dari Syria yang dipaksa kerja di sekitar pembinaan.

Kesimpulan

Jelaslah di sini organisasi sosial ialah kemajuan masyarakat yang terdiri daripada
peringkat-peringkat tertentu. Susunan organisasi sosial adalah petunjuk kemajuan tamadun tersebut.

Friday, April 10, 2009

EARLY CIVILIZATION : THE ECONOMIC




Tema : ekonomi

1. MESOPOTAMIA

Kegiatan perdagangan : sember kedua penting.
Hasil barang & peratnaian ditukarkan dgn logam & balak.
Pengeluaran tekstil secara besaran : dikendalikan rumah berhala & istana.

Undang2 hamurabi : memerlihara terusan & tambak & membayar sewa sebanyak hasil pertanian.
Perdagangan bebas tidak digalakkan.
Peraturan perdagangan ditetapkan.


Zaman chaldea :

Rumah berhala : shatmu & dibantu oleh penyelia, pendeta & pekerja ( hamba )
Kelas baru : shirke
Ciri2 pedagangan luar:
Mengeksport barang- barang perindustrian.
Perdagangan antara bandar.
Mengimport pelbagai jenis barang utk kegunaan rumah berhala.
Zaman babylon:



Peranan pedagang lebih kompleks.
Mengksport tekstil,
Menjalankan kegiatan perdagangan
Orang tengah
Melebur logam dengan pengedar tembaga.
Hubungan perdagangan dengan raja.

Penggunaan matawang & kemunculan institusi perbankan.
Syiling pelbagai bentuk – medium pembayaran dan pertukaran.

Zaman babylon : hartanah & hamba ditentukan ikut standard perak.
Matawang dikawal oleh pihak istana.

Sistem perbankan persendirian : keluarga egibi
Sistem perbankan kaut keuntungan : 20 – 30% drpd pinjaman.
Pusat komersil membangunn : karu.

MESIR



Byblos : pusat perdagangan & pelabuhan enterport.
Hub. Perdagangan mesir dengan creete, phoenicia, palestin, syria & cypris
Barang eksport utama : gandum, linen & fabrik.
Import : emas, perak & gading.

expedisi perdagangan : persuruh jaya diraja mesir.
expedisidianggap sebagai duta & barang2 yg diperolehi sebagai ufti.
Perkilangan & perindustrian berkembang pesat.
Industri pembiaan kapal, kuari, pembuatan tembikar.

3 kaedah mendapatkan barangan dari luar:
Menghantar expedisi.
Melalui pedagang asing.
expidisi tentera laut.

Cukai : suber utama pndapatan:
Cukai diperolehi melalui :
Ladang rumah berhala.

Tentera veteran yg memilik tanah.
Pedagang & tukang.
Aktiviti perdagangan menyebabkan orang mesir mahir dlm kira2
Cukai dibayar dlm bentuk barang & disimpan dlm gudang raja.

Penggunaan :
Resit
Dokumen pemilikan harta.
Perjanjian bertulis.

Wasiat.
Zaman remesside; gelang2 diperbuat drpd emas sbg medium pertukaran.
Urus niaga dijalankan secara kecilan dikalangan petani.
Sistem barter.
Matawang : orang parsi perkenalkan wang perak shekel

Canselor : dilantik oleh firaun uruskan soal cukai & ekonomi.


Tugas utama canselor:
Menetap, mengurus & membayar gaji pekerja ladang raja
Mengetuai & menguruskan hal ehwal ekonomi rumah berhala.
Sistem ukuran :
Mata horus – bagi bijirin.
Jari, tapak tangan & kubit – ukuran panjang.
Jar – isi padu bir, susu, madu wain.

Mesopotamia was a region which did not have many natural resources. Therefore, the people who lived there needed to trade with neighbouring countries in order to acquire the resources they needed to live.

grain

Grain, oils and textiles were taken from Babylonia to foreign cities and exchanged for timber, wine, precious metals and stones. In addition, merchants from other countries travelled to Babylonia to exchange their goods.

lapiz lazuli

Merchants used several different methods for transporting their goods depending on what they were transporting. For example, grain was quite bulky and was best transported on a boat, whereas precious stones were likely to be small, so they could be transported on foot or by donkey.



3.INDUS : ZAMAN MAURYA


Kerajaan monopoli : pertanian, perdagangan & perindustrian.
Tanah pertanian milik kerajaan.
Kerajaan menyediakan kemudahan pengairan & peraturan.
Kerajaan memiliki kilang – kilang menenun kain & membuat senjata.
Memiliki lombong-lombong.

Lahirnya pengusahan persendirian: saddalputta.
Lahirnya organisasi perindustrian : kumpulan koperatif.
Selepas maurya : kerajaan tidak mengusai pertanian.
Menguatkuasakan undang2 utk memelihara kegiatan pertanian.

Persatuan perdagangan & perindustrian – zaman vedik.
Persatuan perdagangan mainkan peranan penting dalam perkembagan ekonomi.
Dikawal oleh raja = bhandagarika.
Persatuan mempunyai mahkamah :
Membicrakan kes yg membabitkan ahli.
Menyingkir aggota yang salah.
Menyelesaikan masalah sosial.

Peranan persatuan perdagangan :
Bertindak sebagai bank.
Pemegang amanah.
Menetapkan gaji pekerja.
Matawang : gangsa & perak punyai lambang raja.
Zaman maurya : matawang rom digunakan.
Matawang tembaga digunakan : pemerintahan naga.
Amalan meminjam wang : dikenakan faedah pinjaman.


Kadar faedah berbeza mengikut status/kasta : kitab manu
Organisasi yang menawarkan pinjaman:
Persatuan – persatuan perdagangan.
Raja.
Instiusi keagamaan.
Peminjam wang profesional – ceti.
Sistem percukaian:
Bhaga.
Bali – cukai keagamaan.
Kara – penyerahan ½ hasil kepada kerajaan.
Senbhakta – membekalkan makanan kpd tentera.
Hirana – cukai dlm bentuk tunai.

Harappan Civilization







One of the most fascinating yet mysterious cultures of the ancient world is the Harappan civilization. This culture existed along the Indus River in present day Pakistan. It was named after the city of Harappa which it was centered around. Harappa and the city of Mohenjo-Daro were the greatest achievements of the Indus valley civilization. These cities are well known for their impressive, organized and regular layout. Over one hundred other towns and villages also existed in this region. The Harappan people were literate and used the Dravidian language.

Artifacts and clues discovered at Mohenjo-Daro have allowed archaeologists to reconstruct this civilization. The similarities in plan and construction between Mohenjo-Daro and Harappa indicate that they were part of a unified government with extreme organization. Both cities were constructed of the same type and shape of bricks. The two cities may have existed simultaneously and their sizes suggest that they served as capitals of their provinces. In contrast to other civilizations, burials found from these cities are not magnificent; they are more simplistic and contain few material goods. This evidence suggests that this civilization did not have social classes. Remains of palaces or temples in the cities have not been found. No hard evidence exists indicating military activity; it is likely that the Harappans were a peaceful civilization. The cities did contain fortifications and the people used copper and bronze knives, spears, and arrowheads.

The Harappan civilization was mainly urban and mercantile. Inhabitants of the Indus valley traded with Mesopotamia, southern India, Afghanistan, and Persia for gold, silver, copper, and turquoise. The Mesopotamian model of irrigated agriculture was used to take advantage of the fertile grounds along the Indus River. Earthlinks were built to control the river's annual flooding. Crops grown included wheat, barley, peas, melons, and sesame. This civilization was the first to cultivate cotton for the production of cloth. Several animals were domesticated including the elephant which was used for its ivory.


Bibliography:

Gay, Peter, et al., eds. Columbia History of the World. New York: Harper and Row, 1972.

Honour, Hugh and John Fleming. The Visual Arts: A History. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall Inc., 1995.

"Indus Civilization." The New Encyclopedia Britannica. 1992 ed.

Schellinger, Paul, et al., eds. International Dictionary of Historical Places. Vol. 5. Chicago: Fitzroy Dearborn, 1996.

Spodek, Howard. The World's History. Volume 1: to 1500. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall Inc., 1998.

Illustrations from: The Ancient Indus Valley . Copyright J.M. Kenoyer/Dept. of Archaeology and Museums, Govt. of Pakistan. Used by permission.

Indus Valley Civilization






The Indus Valley Civilization (mature period 2600–1900 BCE), abbreviated IVC, was an ancient civilization that flourished in the Indus River basin. Primarily centered along the Indus river, the civilization encompassed most of Pakistan, including its Sindh, Punjab and Balochistan provinces, and extending into modern day Indian states of Gujarat, Haryana, Punjab and Rajasthan. Remains have been excavated from Afghanistan, Turkmenistan and Iran, as well. The mature phase of this civilization is technically known as the Harappan Civilization, after the[1] first of its cities to be unearthed: Harappa in Pakistan. Excavation of IVC sites have been ongoing since 1920, with important breakthroughs occurring as recently as 1999.[2]

The civilization is sometimes referred to as the Indus Ghaggar-Hakra civilization[3] or the Indus-Sarasvati civilization. The appellation Indus-Sarasvati is based on the possible identification of the Ghaggar-Hakra River with the Sarasvati River mentioned in the Rig Veda,[4] but this usage is disputed on linguistic and geographical grounds.

The name of Mohenjo-daro is widely recognized as one of the most important early cities of South Asia and the Indus Civilization and yet most publications rarely provide more than a cursory overview of this important site.

There are several different spellings of the site name and in this article we have chosen to use the most common form, Mohenjo-daro (the Mound of Mohen or Mohan), though other spellings are equally valid: Mohanjo-daro (Mound of Mohan =Krishna), Moenjo-daro (Mound of the Dead), Mohenjo-daro, Mohenjodaro or even Mohen-jo-daro. Many publications still state that Mohenjo-daro is located in India (presumably referring to ancient India), but since the creation of Pakistan in 1947, the site has been under the protection of the Department of Archaeology and Museums, Government of Pakistan.


The temples of India (pict. 1-2) are built according to the ancient Vedic architectural science. There are striking similarities between Mayan temples and those in India. Pict. 3-4: Two Mayan temples from Palenque, Mexico and Central America.


The Aztec Calendar is known as the Aztec Chakra to Hindu Astronomers. (National Museum of Anthropology, Mexico.)

Friday, April 3, 2009

KEPENTINGAN ZAMAN NEOLITIK KEPADA PERKEMBANGAN TAMADUN MANUSIA.




1. Sebelum kewujudan tamadun manusia, manusia menyara kehidupan mereka dengan memburu binatang dan memungut hasil tanaman yang tumbuh meliar. Cara kehidupan tersebut berubah kira – kira 3,500 tahun dahulu apabila manusia mengetahui cara – cara menternak binatang. Dengan adanya pengetahuan itu perubahan yang besar telah berlaku dalam kehidupan manusia.

2. Melalui kegiatan bercucuk tanam dan menternak binatang, manusia mula mengeluarkan sendiri keperluan makanan mereka. Sejak sepuluh ribu tahun dahulu, masyarakat pemungut dan memburu itu semakin pupus. Manusia juga mula membina tempat tinggal yang tetap di kawasan perkampungan sekitar kawasan mereka menjalankan kegiatan bertani dan menternak. V. Gordon Childe, seorang ahli arkeologi terkemuka mensifatkan perubahan – perubahan itu sebagai satu revolusi dalam kehidupan manusia.

3. Sungguhpun perubahan itu berlaku secara beransur – ansur di tempat – tempat tertentu pada period yang berbeza – beza, tetapi ia telah mewujudkan garis pemisah yang sangat ketara dalam sejarah kehidupan manusia dengan zaman sebelumnya. Kebanyakkan ahli sejarah menganggap perubahan dalam zaman Neolitik ini sama pentingnya dengan revolusi perindustrian abad ke – 18 dan abad ke – 19 dari segi mencetuskan perubahan – perubahan ke atas kehidupan manusia.

4. Perbezaan Zaman paleolitik dan zaman neolitik – cirri-ciri secara umum

5. Ahli sejarah percaya penemuan kaedah menanam dan menternak binatang bermula sekitar 10,000 – 5,000 ribu tahun lalu di Asia Barat. Di kawasan inilah manusia mula menanam gandum dan barley serta menternak kambing, biri – biri dan khinzir sebagai bekalan makanan mereka. Di kawasan ini jugalah munculnya perkampungan manusia yang awal, Jerico, yang terletak di Palestine mengikut analisis radiokarbon muncul pada tahun 7800 sm. Kawasan seluas 8000 ekar ini didami oleh tiga ribu orang penduduk. Manakala di catal Huyuk di selatan Turki muncul pada tahun 6500 SM. Kira – kira pada tahun 4500 SM. Kampung – kampung Neolitik bertebaran muncul di Iran, Iraq, Syria, Turki dan Mesir.
Perubahan yang berlaku itu membawa beberapa perubahan besar ke atas kehidupuan manusia antaranya ialah:

Aktiviti penanaman dan penternakan binatang telah meningkatkan taraf hidup kerana manusia tidak perlu lagi bergantung kepada sumber – sumber semulajadi yang dapat ditemuinya. Manusia telah dapat menambah bekalan keperluan mereka dengan menanam tanaman di kawasan lebih luas dan menternak binatang dengan lebih banyak.

Penemuan bajak dan roda – telah menambahkan lagi daya produktiviti manusia. Penemuan bajak misalnya menyebabkan manusia mula menggunakan tenaga haiwan bagi membantu meringankan pekerjaan mereka. Haiwan seperti kuda atau kerbau dilatih untuk mengangkut barang atau membajak sawah.

Kemunculan perkampungan membolehkan manusia membina kawasan petempatan tetap di kawasan – kawasan tertentu dan mereka tidak lagi perlu berpindah randah kerana kini mereka sudah dapat bergantung kepada bekalan makanan yang dihasilkan di sekitar kawasan petempatan mereka. Peningkatan ini berlaku bukan sahaja dari segi kuantiti, tetapi juga kualitinya. Ini menyebabkan kawasan petempatan itu semakin berkeupayaan menampung jumlah penduduk yang ramai. Kualiti pemakanan manusa bertambah baik dan bekalannya juga dapat diperolehi secara berterusan.
Kemunculan perkampungan seperti di Jerico menunjukan bahawa inilah buat pertama kalinya manusia hidup dalam komuniti yang besar menetap, mempunyai tempat kediaman tetap dan mengawal pengeluaran makanan mereka sendiri.

Perkampungan yang sama juga dikatakan berlaku di Asia Tenggara ( 9000 SM ), Greece ( 8000 SM ), Kepulauan Britian dan Scandinavia, Mesir, Amerika dan China ( 7000 SM ). Di kawasan ini juga manusia mula membina perkampungan, menjalankan kegiatan pertanian dan penternakan binatang. Di Asia Tenggara misalnya, manusia menggunakan pengetahuan mereka menanam padi sawah dan menternak lembu dan kerbau untuk keperluan mereka.

Kemajuan pertanian dalam zaman ini menyebabkan manusia semakin berupaya mengawal dan menggunakan sumber alam seperti tembikar , tanah liat dan kayu . Ini menyebabkan kehidupan mereka lebih stabil dan terjamin baik sebagai individu mahupun sebagai satu komuniti. Keadaan ini membawa kepada berlakunya pertambahan penduduk yang semakin pesat. Kehidupan di satu – satu kawasan petempatan juga menjadi semakin kompleks. Bermula dengan kemajuan inilah juga membawa kepada perubahan besar dari segi hubungan manusia dengan alam persekitaran mereka. Buat pertama kali, manusia mula menggunakan pengetahuan ( ilmu ) untuk menyara hidup mereka

Peningkatan produktiviti yang dapat menjamin keperluan bekalan di satu – satu kawasn membolehkan sesetengah penduduk di situ menjalankan kegiatan bukan pengeluaran seperti kegiatan kesenian atau aktiviti keagamaan. Ini membawa kepada bermulanya penambahan bilangan kerja dalam masyarakat.

Kehidupan yang bertambah kompleks tadi menyebabkan masyarakat perlu kepada pengkhususan kerja untuk menjalankan tugas tertentu mengikut kemahiran dan kebolehan seseorang. Misalnya masyarakat memerlukan pemimpin untuk mengkoordinasi dan memberi arah kepada mereka. Pahlawan pula diperlukan untuk menjaga keamanan. Masyarakat memerlukan pendita untuk menjalankan kegiatan agama.

Dari situ, munculnya institusi – institusi pemerintahan, keagamaan, pendidikan dan sebagainya sebagai organisasi untuk membolehkan manusia dapat adaptasi dan mengawal alam sekeliling mereka. Pemimpin, pahlawan dan pendita muncul sebagai orang berkuasa. Pahlawan dapat senjatanya. Paderi pula dengan pengetahuannya mengenai tuhan. Sementara majoriti masyarakat yang tidak memiliki alat dan pengetahuan itu menjadi pengikut. Lama kelamaan masyarakat di suatu petempatan terbahagi kepada kelas pemerintah dan rakyat.

Urbanisasi – perkampungan berubah menjadi Bandar menyebabkan masyarakat tahu menggunakan tembaga , besi bagi menggantikan batu spt dalam aktiviti pertanian. Kemajuan yang boleh dibawa revolusi neolitik membuka laluan kepada penggunaan tembaga dan besi menggantikan batu sebagai alat senjata dan juga akhirnya sekitar tahun 3000 – 4000 SM membawa kepada munculnya bandar sebagai pusat kehidupan baru manusia.

Agama dan kepercayaan telah membantu manusia akur dengan hukum alam. Membawa kepada penyembahan pemujaan unsur alam dan dewa dewi bagi mengelakkan kejadian malapetaka menimpa mereka seperti kemarau , banjir , tanaman tidak menjadi dan sebagainya.

Setelah kehidupan manusia menjadi lebih kompleks, manusia bukan sahaja perlu memikirkan secara rasional bagaimana menambah hasil pertanian dan ternakan, tetapi juga menyimpan ilmu pengetahuan mereka. Ini membawa kepada munculnya tulisan untuk memenuhi keperluan tersebut.

Thursday, April 2, 2009

PERANAN DAN PENGARUH ALAM SEKITAR DALAM PEMBENTUKAN MASYARAKAT BERKEBUDAYAAN PADA ZAMAN PRASEJARAH .


1 Cara hidup

Pengaruh alam sekitar kepada cara hidup sebagai parasit persekitaran Masyarakat
Paleolitik Mereka berpindah randah dlm kumpulan kecil / hidup nomad dalam lingkungan kawasan yang luas disebabkan pada tahap Plestosen dimana muka bumi dilitupi ais/air batu dan kawasan daratan telah ditenggelami air. Cara hidup nomad juga disebabkan oleh keperluan mencari bahan makanan Mereka juga tidak berharta. Pencairan air batu telah mengubah cara hidup masyarakat Pada zaman Neolitik manusia tidak lagi berpindah randah , Mereka mempunyai harta dan tanah.mereka mula membina petempatan yang tetap dan seterusnya wujud kampung-kampung sebagai petempatan awal yang seterusnya mempengaruhi proses urbanisasi.

2. Petempatan
Persekitaran yang sejuk telah mempengaruhi masyarakat Paleolitik tinggal di dalam gua ,lubang bawah tanah , bawah ranting kayu utk melindungi diri dari kesejukan dan ancaman binatang buas. Contoh petempatan di Gua Niah,Sarawak , Tingkayu Sabah dan lain-lain lagi. Perubahan cuaca panas membawa kepada kemunculan tasik dan sungai dijadikan sebagai tempat mereka tinggal di tepi sungai, persisiran pantai dan tanah pamah Menjalankan kegiatapertanian dan mula menetap dan membina perkampungan. Contoh perkampungan manusia yang awal,
Jerico, yang terletak di Palestine mengikut analisis radiokarbon muncul pada tahun 7800 sm.
Kawasan seluas 8000 ekar ini didami oleh tiga ribu orang penduduk. Manakala di Catal Huyuk
di selatan Turki muncul pada tahun 6500 SM. Kira – kira pada tahun 4500 SM.

3. Ekonomi

Pengaruh alam sekitar dalam aktiviti ekonomi. Pada zaman Paleolitik manusia memperoleh
bahan-bahan makanan berdasarkan pencarian yang tidak habis – habisan, memperolehi sumber alam semata-mata menerusi kegiatan berburu, menangkap ikan dan memunguthasil hasil hutan dan asas ekonomi tidak dapat menampung pertambah bilangan penduduk yang ramai .Perubahan persekitaran dan iklim berikut dengan tamatnya zaman air batu apabila binatang – binatang yang biasa diburu lenyap dengan pengunduran lapisan – lapisan air batu. Iklim yang lebih panas serta kemunculan tumbuh – tumbuhan memaksa manusia pada zaman neolitik mengubahsuaikan ekonomi memburu kepada ekonomi pertanian dan penternakan . Banjir yang kerap berlaku mengekalkan kesuburan tanah unruk aktiviti pertanian. Manusia mula menanam gandum dan barley serta menternak kambing, biri – biri dan khinzir sebagai bekalan makanan mereka.

Kemunculan perkampungan, kegiatan bercucuk tanam dan menternak binatang seperti di Jerico itu menunjukan bahawa inilah buat pertama kalinya manusia hidup dalam komuniti yang besar menetap, mempunyai tempat kediaman tetap dan mengawal pengeluaran makanan mereka sendiri. Lebihan makanan juga membawa kepada munculnya perdagangan . Bermula dengan kemajuan inilah juga membawa kepada perubahan besar dari segi hubungan manusia dengan alam persekitaran mereka. Buat pertama kali, manusia mula menggunakan pengetahuan ( ilmu ) untuk menyara hidup mereka.

4. Peralatan

Pengaruh alam sekitar dalam menghasilkan peralatan untuk kegunaan seharian. Dengan adanya batu , kayu dan tulang binatang menyebabkan Masyarakat Paleolitik Mencipta peralatan sebagai senjata walaupun buatannya lebih kasar dan fungsinya terhad. Terbukti dengan munculnya alat – alat batu seperti “pebble” dan “flaked tool” yang dibuat untuk memenuhi fungsi – fungsi ekonomi dan mempertahankan diri.

Pada zaman neolitik dengan penemuan logam dan gangsa , kepelbagaian alat – alat telah dihasilkan dengan kaedah – kaedah pembuatan peralatan yang lebih kompleks dan halus. Perkembangan dalam bidang pertanian pula membawa kepada penciptaan teknologi pertanian seperti cangkul , bajak , tajak dan roda .Kebudayaan materialnya termasuk tembikar dan penggunaan benang kapuk dan bulu untuk proses penenunan yang baru dipelajarinya.

5. Kepercayaan

Alam mempengaruhi lahirnya satu bentuk kepercayaan dalam diri manusia. Kehidupan manusia pada zaman percaya benda di sekeliling mereka mempunyai semangat yang harus dihormati.Hutan,pokok gunung matahari, laut angin dan panahan petir dan sebagainya mempunyai semangat atau penjaga yang harus dihormati dan dipelihara agar tidak merasa marah. Manusia Neolitik telah memepertajamkan pemikiran konseptual mereka. Pemikiran konseptual mungkin merangkumi nilai – nilai agama yang berkaitan dengan penyembahan dewa – dewi untuk menjamin hasil tanaman dapat berlipat kali ganda. Masyarakat Neolitik percaya kejadian banjir dan kemarau telah membawa kepada semangat tanaman yang perlu dipuja untuk mengalakan ditimpa bencana. Dengan ini Lahirlah upacara-upacara pemujaan, upucara ritual ( pengkebumian – keranda dll), tarian , amalan korban sebagai bukti bahawa mereka percaya kpd kuasa alam semesta . utk mengawal dan melindungi kehiodupan mereka.

6. Sungai

Kemunculan sungai turut mempengaruhi kemunculan petempatan, sistem pengairan untuk pertanian .Kepelbagaian tumbuhan rumput menjadi bahan makanan kepada binatang ternakan di lembah sungai . Sungai juga terdapatnya Sumber protein , bahan binaan ( lumpur/tanah liat ) untuk membuat batu bata sebagai alat pengangkutan dan perhubungan serta aktiviti perdagangan. Kejadian panahan petir dan kilat menyambar pokok menjadi faktor galakan mereka menghasilkan api dengan kaedah geseran batu . Api merupakan elemen penting bagi memanaskan badan dalam persekitaran yang sejuk Ianya juga mendorong mereka melukis gambar binatang di dinding gua kerana mereka percaya gambar tersebut ada kuasa ghaib yang membantu mereka berburu.

8. Alam sekitar juga mempengaruhi manusia pada zaman paleolitik membuat pakaian daripada kulit dan bulu binatang disebabkan suhu yang sejuk. Keadaan ini berbeza pada zaman neolitik mula membuat pakaian daripada gentian tanaman. Perubahan persekitaran telah mempengaruhi manusia pada masa itu mencipta alat tenunan.